Oletko pistänyt merkille, että usein voit arvata ennalta, mitä esiintymisjännitys saa sinussa aikaan? Käsien vapinaa… Haukkovaa hengitystä… Äänen värinää… Pahoinvointia… Tahattomia, turhauttavia toimintoja, joiden ilmaantumista jännität ehkä jopa enemmän kuin itse esitystä.
Ehkä uskot, että toiset syntyvät luontevina esiintyjinä, kun taas toiset kärvistelevät kerta toisensa jälkeen samojen epämiellyttävien reaktioiden kourissa. Tai ehkä olet kuullut sanottavan, että kun vain tekee ja tekee, niin se kyllä helpottaa. Ja nyt odotat, että koska se helpompi keikka oikein tulee.
Ehkä tiedät, että häiritsevä esiintymisjännitys on mahdollista saada hallintaan, mutta et tiedä vielä miten. Suosittelen jatkamaan lukemista!
Tässä postauksessa kerron sinulle 2 syytä, miksi oma mielemme ylläpitää esiintymisjännitystä, sekä toimia, joilla voimme liikkua kohti vapautumista. Postauksen tavoitteena on antaa sinulle kuva, millaisista kerroksista esiintymiskokemuksesi koostuvat ja mihin niistä voit vaikuttaa.
Kokemuksemme koostuvat kolmesta tasosta
Ytimessä on niin kutsuttu suora kokemus, eli se mitä vastaanotamme kehollisesti: aistihavainnot ja tunteet. Keskitasossa sijaitsee mielemme tekemä arvio suorasta kokemuksesta: onko kyseessä miellyttävä vai epämiellyttävä kokemus. Uloin taso on edelleen mielen valtakuntaa, jossa se tekee yhteenvedon tästä kaikesta hakien vertailupohjaa menneistä kokemuksista (ja joskus ehkä muidenkin kokemuksista).
Syy numero 1 miksi mieli ylläpitää esiintymisjännitystä on se, että keskitasossa mielen arviointi tapahtuu yleensä salamannopeasti, niin ettemme ehdi tiedostaa sitä. Automaattiset ajatuksemme viuhahtavat päämme läpi jättäen jälkeensä tunteiden sekamelskan – parhaassa tapauksessa me vain ihmettelemme että mitä oikein tapahtui. Tiedostamattomaan on mahdotonta vaikuttaa.
Syy numero 2 on se, että inhimilliseen tapaamme viihdymme runsaasti uloimman tason alueella – siellä missä mieli tekee mielivaltaisia, mutkat suoriksi vetäviä tulkintoja kokemuksesta. Se saattaa tehdä johtopäätöksen, että koska esiintymistilanne on ennenkin aiheuttanut ei-toivottuja tunteita tai epänormaaleja kehollisia reaktioita, esiintymistilanne on uhka.
Mielemme on laiska. Samankaltaisten tilanteiden toistuessa se kaivelee edelliskerralla tehdyn tulkinnan käyttöön ja poimii sieltä ne muistijäljet kokemuksesta, jotka vastaavat tämän hetkistä tilannetta. Turha vaivautua tekemään uutta tulkintaa, kun tämä on jo tuttu juttu. Tämä on mielen tapa ja meitä kaikkia yhdistävä asia. Eroja on toki siinä, minkä verran tämä aiheuttaa meille kärsimystä ja millaisissa tilanteissa.
Esimerkki sisäisestä tapahtumaketjusta:
Ydin, suora kokemus: | Keskikerros, mielen arvio: | Ulkokerros, tulkinta: |
kehollinen jännitysreaktio | hyvä – huono | aistihavaintoja huomataan valikoidusti |
poispäin liikuttava tunne, kuten pelko, häpeä | toivottu – ei-toivottu | ”aina käy näin” |
aistihavainnot | normaali – epänormaali ym. | ”esiintyminen on AINA UHKA” |
Esiintyminen on aina uhka. Mitä tällainen lause saa sinussa aikaan? Pelkoa? Ahdistusta? Epätoivoa?
Siitä alkaa uusi ketju rullaamaan. Mielemme taipumukset verrata kokemuksiamme aiempiin ja ennustaa tulevia pitää yllä toistuvia kaavoja. Olemme kuin vankina ahtaassa laatikossa, jossa ei ole tilaa tapahtua mitään muuta. Kierrämme laatikossamme pientä, puuduttavaa kehää, mikä vähitellen nakertaa tekemisen iloa pois.

Mitä sitten on tehtävissä? Suoraa kokemustamme emme useinkaan voi muuttaa. Aistihavainnot ovat mitä ovat, ja hermostomme reagoi niin kuin se reagoi. Myöskään tunteitamme emme voi kontrolloida.
Tietoiseksi tuleminen on jo merkittävä askel kohti automaatiosta vapautumista. Ajatusten tunnistamisen harjoittelu voi antaa ihan uutta, tärkeää tietoa itsestäsi ja mielen metkuista. Sillä, millaisia keloja mielemme on tottunut pyörittämään, on suuri merkitys siihen, millainen kuva meille jää esiintymiskokemuksesta.
Meidän on myös syytä pyrkiä viihtymään enemmän suoran kokemuksen piirissä: huomata mitä koemme arvioimatta sitä sen kummemmin hyväksi tai huonoksi. Havaita, mitä kaikkea aistimme ja tunnemme juuri tässä esiintymistilanteessa, ei edellisessä tai huomisessa esiintymisessä. Havaita, mitä tässä on JUURI NYT.
Meidän ei tarvitse kiinnittyä mielen tarinaan siitä, mitä todennäköisesti tulee tapahtumaan, koska viimeksikin tapahtui, meidän ei tarvitse reagoida muihin kuin tämän hetkisiin tapahtumiin. Oli hermostollinen reaktiomme niihin mikä hyvänsä, voimme luopua ajatuksesta, että se olisi jotenkin väärä, epäammattimainen, ei-toivottu, häpeällinen tai mitään muutakaan. Se vain on, kunnes tulee seuraava nyt-hetki.
Yhteenvetona: Kokemuksemme koostuu kolmesta tasosta. Ytimessä on suora, kehollinen kokemus, jonka päälle kasautuvat 1. mielen arviointi sekä 2. mielen tulkinta koko paketista. Tavoittaaksemme suoran kokemuksen sellaisena kuin se on, voimme harjoitella ajatusten tunnistamista, arvioinnista luopumista sekä nyt-hetkeen keskittymistä kaikilla aisteillamme.
Mikäli olet kiinnostunut tutkimaan esiintymiskokemuksiasi luotettavan ammattilaisen kanssa, lue lisää esiintymisvalmennuksesta. Valmennuksessa saat työkaluja ajatusten tunnistamiseen ja tarkasteluun, läsnäoloon ja hermoston rauhoittamiseen. Teemme lempeällä tavalla näkyväksi sisäisiä tapahtumia, saadaan niihin etäisyyttä ja irtaudutaan ajatusten ylivallasta. Harjoittelemme taitoja, joiden avulla pääset ulos mielesi laatikosta. Taitoja, joiden karttuessa saat esiintyjänä käyttöösi sen potentiaalin, mikä sinussa odottaa vapautumistaan!
