Laulan kaksi kertaa saman säkeistön. Kieli menee solmuun ja lopputulos on siansaksaa.
Änkytän välispiikissä. Kerron vitsin jolle kukaan ei naura. Unohdan esitellä rumpalin.
Sivut ovat väärässä järjestyksessä. Yksi sivu tippuu. Joudun aloittaa biisin uudestaan alusta.
Ständi kaatuu. Mikrofoni tipahtaa ja alkaa kiertää. Ihmiset pitelevät korviaan.
Mokasin. Kaikki varmaan tuntevat myötähäpeää. Onneksi se on tältä kerralta ohi.
Miten voin mennä enää ikinä tuonne? Miten selviän seuraavasta kerrasta? Mitä jos mokaan taas?
Tässä tekstissä käsittelen virheen vaikutusta esiintyjän elämään. Postauksen jälkipuoliskossa annan myös neljä keinoa, joiden avulla virheestä on mahdollista päästä yli itse tilanteessa ja sen jälkeen. Jos siis toivot saavasi uusia näkökulmia virheen käsittelemiseen, jatka lukemista! Kun tutkit näitä säännöllisesti elämäsi esiintymistilanteissa, voit päästä nopeammin takaisin tekemiseen kiinni – virheestä huolimatta.
Tämän kuukauden ajan jaan myös Facebookiin ja Instagramiin virheen käsittelyyn liittyviä vinkkivideoita – muun muassa Minimielikuvamatkan, jolle pääset klikkaamalla alla olevaa kuvaa 🙂

Mielestäni ei ole ihme, että esiintyjän sisäinen reaktio virheeseen voi olla hyvin vahva. Me ihmiset emme yleensäkään aina tiedä, miten kohdata esimerkiksi pettymyksen tunne ja siihen liittyvät ajatukset. Esiintyvä muusikko on saattanut koko elämänsä kehittää osaamistaan kunnianhimoisesti ja taiteilla osaamisensa ylärajoilla. Jos kärsii hyvin voimakkaasta esiintymisjännityksestä, niin virheen sattuessa kyse on selviytymisestä.
Sillä ei ole niin merkitystä, millaisesta virheestä on kyse, sillä virhe on usein subjektiivinen kokemus. Esiintyjä voi mieltää virheeksi jotain sellaistakin, joka ei esityksessä vastaanottajan näkökulmasta juuri näkynyt tai kuulunut. Virheen osuus suhteessa kokonaisuuteen saattaa saada ylisuuret mittasuhteet esiintyjän mielessä.
Virhe voi olla kriisi, joka aiheuttaa hetkellisesti toimintakyvyn alentumista. Esiintyjä voi olla hyvin vahvasti identifioitunut muusikon rooliin, jolloin virhe musiikissa saatetaan kokea särönä minäkuvassa. Virheen pelko saattaa johtaa varmisteluun, tulevien tilanteiden ”petaamiseen”, toimintaan joka ei välttämättä enää kehitä vaan näännyttää. Kynnys seuraaviin esiintymisiin nousee.
Jotta elämä ja musiikki jatkuisivat virheen jälkeenkin, tahdon jakaa sinulle neljä keinoa, jotka voivat auttaa virheen käsittelyssä:
Keskittyminen
Esiintymistilanteessa virhe saattaa saada esiintyjän ajatukset poukkoilemaan hätäisesti. Mieli saattaa kiinnittyä virheeseen (vaikka tilanne meni jo) tai tehdä tulkintoja siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat virheestä tai sinusta. Harjoittele keskittämään mielesi käsillä olevaan tehtävään. Kun harjoittelet tätä helpoissa, arkisissa tilanteissa, pystyt ennen pitkää toimimaan niin myös lavalla. Voiko mielesi pysyä tehtävässäsi virheestä huolimatta?
Ajatuksiin suhtautuminen
Virheeseen saattaa jälkeenpäin liittyä monenlaisia ajatuksia: kriittistä sisäistä puhetta, muokkaantuneita mielikuvia tilanteesta, visioita virheen toistumisesta… Nämä ajatukset on tärkeää huomata, havainnoida hyväksyvästi. Tutki ajatuksiasi uteliaasti, tuomitsematta ja myötätunnolla. Voitko valita, miten vakavasti tai kevyesti niihin suhtaudut?
Tunteen hyväksyntä
Virheeseen liittyvä tunteiden kirjo on usein hyvin voimakas. Pysähdy, suuntaa mielesi katse kehoosi tutkimaan, millaisia tunteita tähän liittyy. Voimakkaitakaan tunteita ei tarvitse säikähtää – ne ovat vain tunteita, jotka laantuvat kyllä, kunhan ovat tulleet kohdatuksi. Mikä tunne sinussa haluaisi tulla kohdatuksi? Miten kohtaisit parhaan ystäväsi, joka kokee tällaisia tunteita? Voitko suoda itsellesi samanlaista lohtua?
Mikä on tärkeää
Jännittäjän mieli voi tehdä tilanteista korostuneen dramaattisia tulkintoja. Hyvä keino palauttaa suhteellisuudentaju on muistuttaa itseäsi siitä, mikä on sinulle tärkeää. Mikä elämässä on tärkeää, mikä musiikissa on tärkeää? Mikä esiintymistilanteissa on merkityksellistä, entä silloin kun olet itse yleisössä? Arvostatko itse vain virheettömiä esityksiä? Haluatko tulla muistetuksi ennen kaikkea virheettömänä esiintyjänä?
Virhe on tapahtuessaan usein hyvin epämiellyttävä kokemus. Kuitenkin voimme oppia siitä paljon, ennen kaikkea suhtautumista. Keskittyminen, ajatuksiin suhtautuminen, tunteen hyväksyvä kohtaaminen ja itselle tärkeiden asioiden kirkastaminen auttavat käsittelemään kokemuksia ja pääsemään niistä yli.
Sanotaan, että moka on lahja. Olen miettinyt viime aikoina paljon tämän kuuluisan lausahduksen sisältöä. Mitä useammin mokaamme, sitä useammin meillä on mahdollisuus oppia selviämään siitä ja päästämään sitten irti. Inhimillisyyden näkeminen itsessä on mitä suurin lahja, se on vapautta. Olemme joka tapauksessa täydellisen epätäydellisiä, sitähän elämä ja musiikkikin ovat. Olkoon moka siis lahja, ja olkoon tämä marraskuu epätäydellisyyden kuukausi!
Voit käyttää harjoittelusi tukena myös Tietoinen hengitys esiintyjän apuna -työkirjaa, jonka pääset lataamaan itsellesi maksuttomasti klikkaamalla alla olevaa kuvaa 🙂
